Наприкінці грудня в Миколаївській обласній бібліотеці для юнацтва презентували результати обласного бібліотечно-освітнього проєкту “Трикутник агентів змін: читацька компетенція бібліотекарів, вчителів, молоді”, який стартував у лютому і тривав протягом 2019 року.
За проєктом було організовано три анкетування і опитування 564 респондентів Миколаївської області, обласний професійний конкурс серед працівників публічних бібліотек на кращу віртуальну книжкову виставку “Що читати: радить Влада і Громада”, 16 практикумів “Бібліотека — Новій українській школі” для вчителів української і зарубіжної мови і літератури, скайп-семінар з КЗ “Публічна бібліотека Веселинівської селищної ради” Веселинівської ОТГ “Популяризація сучасної української книги засобами бібліотеки”. Проведено цикл літературно-просвітницьких воркшопів #Youth and Books для студентів-філологів Миколаївського національного університету ім. В. Сухомлинського, Чорноморського національного університету ім. П. Могили, молодих бібліотекарів Миколаївської обласної бібліотечної асоціації, брейнстормінг “Література і контркультура” спільно з Миколаївським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти, виїзні інформаційні сесії за участю письменників і творчої молоді в м. Нова Одеса, с. Нечаяне Нечаянської ОТГ, селах Ольшанське і Трихати Ольшанської ОТГ, с. Мішково-Погорілове Вітовського району. Створено понад 20 буктрейлерів, літературних ігроміксів та інших мультимедійних продуктів, а також укладено методичні рекомендації “Бібліотечні методи промоції читання.
На підсумковий брейнстормінг “Чи читають читачі або інвентаризація компетенцій фахівців і молоді” було запрошено представників різних вікових категорій і професій. До обговорення долучилися знані авторитети — шанована миколаївська видавчиня Ірина Гудим, голова Миколаївської обласної організації Національної спілки письменників України, викладачка Віра Марущак, поет і голова ГО “Українське товариство «Просвіта» Миколаївщини” Олександр Мачула, директор Миколаївської обласної бібліотеки для юнацтва Наталія Ткаченко, методист Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Миколаївській області Тамара Михайлюк, поетеса, драматургиня Ольга Славна, бібліотекарка Миколаївського професійного суднобудівного ліцею Тетяна Литвинова. Молодіжна аудиторія була представлена директором науково-педагогічної бібліотеки м. Миколаєва Костянтином Картузовим, співробітниками обласної бібліотеки для юнацтва Андрієм Алієвим і Тетяною Гервасьєвою, провідною бібліотекаркою бібліотеки-філії для юнацтва ЦБС для дорослих м. Миколаєва і букблогеркою Дарією Яцкевич, студенткою ЧНУ ім. П. Могили і керівницею поетично-музичного об’єднання “Молодість у віршах” Валентиною Гавришко, бібліотекаркою Першої української гімназії Наталією Михайленко.
Організатори поцікавилися у присутніх їхньою думкою, чи читає молодь, чим відразу спонукали до дискусії. Олександр Мачула опинився у меншості, бо всі інші впевнені, що читає, але інше та по-іншому, бо це покоління мультитач, і читає менше, ніж їхні батьки, бо розваг стало набагато більше. Під час презентації узагальненої картини читання, так би мовити художньо-літературного челленджу тріади вчитель — молодь — бібліотекар, Дар’я Яцкевич пораділа оновленню шкільної програми з літератури, Ірина Гудим засмутилася відсутністю в програмі годин літератури рідного краю, Валя Гавришко порівняла примусові методи в школі, які відбивають бажання читати, і рівень викладання в інституті, який стимулює читати і міркувати. Тетяна Гервасьєва погодилася, що на шкільних уроках перестали обговорювати твори і перейшли виключно на тести, і навела цитату Андрія Кокотюхи, який нещодавно відвідав Миколаїв: “Школа вбиває інтерес до автора і книги”. Спантеличив низький відсоток молоді, які готові дослухатися або користуються порадами бібліотекарів при виборі книги. Але Дар’я підкреслила, що це було прогнозовано, адже переважна більшість бібліотекарів-респондентів читають жіночі романи і детективи, а молодь віддає перевагу фентезі, жахам, містиці, і єдина книга, яка об’єднала всі аудиторії, “Майстер і Маргарита” М. Булгакова. Презентовані дослідження тішать тим, що і молодь, і вчителі, і бібліотекарі все ж таки читають, і доволі активно, але вказують на різні полюси літературних смаків.
Жваве обговорення вподобань і взагалі сучасної літератури для підлітків виокремило низку зауважень. Одну із найпопулярніших книг — “50 днів до мого самогубства” Стейс Крамер — взагалі б слідувало заборонити видавати, а не тільки не рекомендувати. Водночас схожої тематики “Вероніка вирішує померти” Пауло Коельйо рекомендована до прочитання як життєствердна. Постає проблема і відповідальності письменника перед читачем, а опосередковано і того, хто рекомендує, не враховуючи особистісні якості, індивідуальну психологію, життєву ситуацію читача. А ось книги Стівена Кінга “доросла” аудиторія недооцінює, адже він пише не просто жахи і містику, а в кожному творі підіймає гострі соціальні, психологічні питання. Новинку шкільної програми “Винні зірки” Джона Гріна присутня на заході молодь рекомендувала прочитати всім, особливо батькам. Під час діалогу, який іноді переходив у диспут, своє бачення проблеми якості сучасної літератури, паралельного читання, вподобань, які не перетинаються, висловили всі присутні.
Обговорюючи методи, форми і сучасні сервіси промоції читання, письменників, окремих художніх творів, Валентина Гавришко і Дар’я Яцкевич підтримали формат “молодь для молоді”, бо головне — бути на одній хвилі. Також навели приклади реалізації власних вдалих літературних подій, клубів, віртуальних майданчиків, які гуртують молодь.
Наталія Ткаченко подякувала всім присутнім за активне обговорення читацьких компетенцій бібліотекарів, вчителів, молоді, сучасного літературного процесу, наголосила на важливості таких дискусій, переформатуванні бібліотечних і шкільних підходів до промоції читання, створенні спільних літературних проєктів і цікавих подій.