Тенденції розвитку освітянських бібліотек в інформаційному суспільстві

25-26 травня 2018 року Науково-педагогічна бібліотека міста Миколаєва спільно з Миколаївським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти (МОІППО) провели Всеукраїнську науково-практичну конференцію „Тенденції розвитку освітянських бібліотек в інформаційному суспільстві”.

У заході взяли участь провідні фахівці бібліотечної справи з різних міст України та Миколаївської області. Відкриваючи конференцію, директор науково-педагогічної бібліотеки К. Картузов зазначив, що понад шістдесят років бібліотека є центром інформаційного і комунікативного забезпечення потреб в освіті й самоосвіті, профорієнтації, духовному, емоційному та естетичному розвитку педагогічних працівників міста Миколаєва, а також всієї області. Створена як книгозбірня для освітян, за час свого функціонування вона стала потужною інформаційною інституцією, місцем, де сходяться шляхи всіх, хто вчить і вчиться. Тому слоганом конференції став відомий вислів: «Docendo discimus» (з лат. – Навчаючи вчимось).

Ідея координації роботи освітянських та публічних бібліотек, які долучаються до практики проведення неформальних освітніх заходів, належить Т.І. Роскіній, яка очолювала бібліотеку двадцять вісім років (1989-2017). Для реалізації цього задуму у 2008 році вона ініціювала проведення Міжнародної науково-практичної конференції „Тенденції розвитку шкільних бібліотек в інформаційному суспільстві”, на якій зазначила: „Зроблено багато, безліч планів на майбутнє, але мета одна: зробити все можливе для того, щоб освітяни Миколаївщини щомиті відчували турботу про своєчасне забезпечення їх новітньою інформацією з нашого боку – їхньою фаховою, головною бібліотекою”. Високо оцінюючи діяльність Тетяни Іванівни – фахівця та професіонала світового рівня, яка присвятила своє життя улюбленій справі та рідній бібліотеці, колектив, який вона очолювала, виступив з ініціативою присвоїти бібліотеці її ім’я.

Учасників конференції привітала начальник управління освіти Миколаївської міської ради Г. Личко. Директор МОІППО, доктор педагогічних наук, заслужений учитель України В. Шуляр,  у своїй доповіді «Освітній ландшафт Нової української школи: філософія співпраці школи і бібліотеки”  зазначив, що відмінною рисою більшості шкіл нового типу, незалежно від їх статусу, спеціалізації, технічної оснащеності, є зміна місця й ролі бібліотеки в навчальному процесі. З’явилось розуміння того, що шкільна бібліотека вже не може бути тільки місцем для видачі книг. Вона стає частиною інформаційно-освітнього простору, є культурно-просвітницьким та науково-допоміжним соціальним інститутом, який забезпечує акумуляцію та загальнодоступність документно-інформаційних ресурсів і технологій, актуалізує проблему підвищення якості бібліотечно-інформаційного обслуговування учнів і педагогічних працівників, від рівня якого багато в чому залежить досягнення нової якості освіти.

Продовжуючи розмову про роль шкільної бібліотеки в освітньому процесі, завідувач відділу науково-методичного забезпечення діяльності мережі освітянських бібліотек Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського І. Хемчян підкреслила, що сьогодні шкільна бібліотека має інтенсивно розвивати інформаційні та освітні функції, які виводять її діяльність на рівень вимог сучасної школи. Для цього необхідно оцінити її освітній потенціал і можливості як навчально-інформаційного середовища, визначити корінні відмінності від інших типів бібліотек і розробити для шкільних бібліотекарів-практиків теоретичні основи їхньої інформаційної та педагогічної діяльності в сучасних умовах.

Завідувач відділу комплектування та наукового опрацювання документів ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського І. Лобановська докладно висвітлила питання науково-методичного забезпечення процесу впровадження Універсальної десяткової класифікації в практику роботи бібліотек закладів освіти, надала ґрунтовні методичні й практичні рекомендації з упровадження УДК, організації роботи бібліотек навчальних закладів з переведення фондів і каталогів з ББК на УДК і з пересистематизування фондів і каталогів, розкрила особливості роботи з ними залежно від обраної методики, висвітлила питання наукової організації праці бібліотекарів із застосуванням типових і комплексних норм часу на бібліотечні процеси, а також презентувала розроблені нею методичні рекомендації „Упровадження Універсальної десяткової класифікації в практику роботи бібліотек закладів загальної середньої та професійно-технічної освіти” – перше в Україні видання, що комплексно висвітлює це питання.

Далі у рамках конференції проходили виступи у двох секціях: “Освіта дорослих: нова роль бібліотек України” і “Реалії та перспективи діяльності бібліотек закладів загальної середньої освіти України”.

Модераторами першої секції, яка проходила на базі НПБ міста Миколаєва, стали освітяни-науковці В. Шуляр і Г. Гич.

Т. Жайворонок, директор Миколаївської обласної бібліотеки для дітей ім. В. О. Лягіна, заслужений працівник культури України, підкреслила важливість співпраці дитячих та освітянських бібліотек. Саме тому обласна дитяча бібліотека гостинно зустріла учасників конференції і стала базою для проведення секції №2.

Для ознайомлення з досвідом роботи кращих бібліотек навчальних закладів міста учасники конференції відвідали Миколаївський муніципальний колегіум імені В. Д. Чайки.

Другий день конференції пройшов в Очакові, де на гостинному узбережжі Чорного моря були підведені підсумки: розглянуті питання дуже актуальні і потребують координації зусиль різних закладів освіти, тому наступна конференція відбудеться у 2020 році.

 

Костянтин Картузов,                                                                                                              директор Науково-педагогічної бібліотеки міста Миколаєва

Опубліковано у БібліоАС | Теґи: . | Додати в закладки: постійне посилання на публікацію.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.